pn | wt | śr | cz | pi | so | nd |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Pokaż wydarzenia w dniu 2 maja | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Szkoła Podstawowa im. ks. Jana Twardowskiego w Szkotowie
Zadanie 3: Jestem Eko. Odnawialne Źródła Energii – Zielona Energetyka.
Temat zajęć: Jestem Eko. Odnawialne Źródła Energii – Zielona Energetyka.
Zalety OZE :
- Są niewyczerpywalne.
- Są przyjazne dla środowiska.
- Są naturalną energią.
- Są samoodnawialne.
Rodzaje OZE :
Energia słoneczna – energię i ciepło wytwarza się, wykorzystując promieniowanie słoneczne.
Warunki: dobre nasłonecznienie.
Energia wiatru - energię wytwarza się, wykorzystując siłę wiatru. Pozyskanie energii jest najefektywniejsze na farmach wiatrowych skupiających wiele turbin na jednym obszarze. Ten rodzaj uzyskiwania energii może być uzupełnieniem, a nie podstawowym źródłem, ponieważ nie zawsze wiatr wieje z jednakowym natężeniem, a zdarzają się również dni bezwietrzne.
Energia spadku wody – energię wytwarza się, wykorzystując siłę płynącej i opadającej w rzekach wody: spadku wody na progu. Kiedyś energię w ten sposób produkowano w młynach i kuźniach, dzisiaj stosuje się turbiny i buduje zapory na rzekach oraz elektrownie wodne
Energia geotermalna – energię uzyskuje, się robiąc głębokie odwierty w ziemi, gdzie znajdują się gorące źródła, tzw. źródła geotermalne, których temperatura wody jest bardzo wysoka, dochodzi nawet do 100 st. C.
Energia biomasy – substancje pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, które są pozostałością po produkcji rolniczej, przemysłowej i leśnej oraz specjalnie sadzone rośliny szybko rosnące, które mogą być przetworzone w różne rodzaje biopaliw.
W Polsce w 2020 roku energia ze źródeł odnawialnych pochodziła z:
- Biopaliw ogółem – 79,4%
- Energii wiatru – 10,9%
- Energii słonecznej – 2%
- Energii wody – 1,5%
- Energii geotermalnej – 0,2%
Podczas zajęć uczniowie zapoznali się z różnymi źródłami pozyskiwania energii. Dyskutowali nad potrzebą wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Wyszukiwali przykłady oszczędzania energii i możliwości korzystania na co dzień z energii słońca, wiatru np. do suszenia prania, grzybów, owoców.
Wykonali również dwa eksperymenty dotyczące wykorzystania etanolu do produkcji energii.